Här ser du vår antimobbningsplan och hur vi jobbar med det mobbningsförebyggande arbete och hur vi reder ut mobbningsfall.
Vi använder kiva-skola programmet till tillämpliga delar, och för oss är det viktigt att vi har givna rutiner för antimobbningsarbetet. Då ett mobbningsfall uppdagas är vår första prioritet att så snabbt som möjligt komma igång med samtalen. Vi informerar alltid vårdnadshavarna om de kiva-ärenden vi har på gång!
Skolans antimobbningsteam består av:
Malin Höglund-Snellman, biträdande rektor
Klasslärare: Mikael Söderman, Hanna Herrmans
Speciallärare: Robin Söderholm
Malin Höglund-Snellman, biträdande rektor
Klasslärare: Mikael Söderman, Hanna Herrmans
Speciallärare: Robin Söderholm
Ämneslärare: Johan Wallsten, Sami Aumanen, Malin Björn
Camilla Lasén, skolkurator.
Camilla Lasén, skolkurator.
Vad är mobbning?
Mobbning är när en enskild elev eller en grupp av elever upprepade gånger förolämpar, skadar eller diskriminerar en annan elev och där offret saknar möjlighet att försvara sig eller påverka denna kränkande behandling.
Mobbningen kan till exempel innebära att den mobbade blir knuffad, slagen, utskälld, hånad, lämnad utanför, baktalad eller utsatt för annan behandling som kan skada eller såra individen. Ofta blir offret isolerat från klassgemenskapen, gruppen och elevernas kontaktnät på sociala medier.
Mobbning är inte en kamp mellan jämlikar, utan en orättvis situation i vilken den mobbade har ett svagt utgångsläge och inte kan försvara sig. Bråk och oenighet i största allmänhet skiljer sig från mobbning i det att de sällan är långvariga och inte hela tiden berör samma elev.
Mobbning är när en enskild elev eller en grupp av elever upprepade gånger förolämpar, skadar eller diskriminerar en annan elev och där offret saknar möjlighet att försvara sig eller påverka denna kränkande behandling.
Mobbningen kan till exempel innebära att den mobbade blir knuffad, slagen, utskälld, hånad, lämnad utanför, baktalad eller utsatt för annan behandling som kan skada eller såra individen. Ofta blir offret isolerat från klassgemenskapen, gruppen och elevernas kontaktnät på sociala medier.
Mobbning är inte en kamp mellan jämlikar, utan en orättvis situation i vilken den mobbade har ett svagt utgångsläge och inte kan försvara sig. Bråk och oenighet i största allmänhet skiljer sig från mobbning i det att de sällan är långvariga och inte hela tiden berör samma elev.
Mobbningen ett maktmissbruk!
Mobbningen kan ses som ett maktmissbruk av mobbarna och måste avbrytas.
Därför är det viktigt att betona för mobbarna att det inte är socialt acceptabelt och att deras beteende måste förändras.
Vi uppmärksammar också långtidsföljderna av mobbning.
Mobbningen kan ses som ett maktmissbruk av mobbarna och måste avbrytas.
Därför är det viktigt att betona för mobbarna att det inte är socialt acceptabelt och att deras beteende måste förändras.
Vi uppmärksammar också långtidsföljderna av mobbning.
Olika typer av mobbning:
Mobbningen kan vara fysisk som slag, sparkar, knuffar
Mobbningen kan vara verbal som hot, hån och öknamn
Mobbningen kan vara psykisk som utpressning, uteslutning
och ignorerande
Mobbningen kan vara fysisk som slag, sparkar, knuffar
Mobbningen kan vara verbal som hot, hån och öknamn
Mobbningen kan vara psykisk som utpressning, uteslutning
och ignorerande
KIVA-skola
Oxhamns skola deltar i det nationella antimobbningsprogrammet kiva-skola. Programmet är finansierat av undervisningsministeriet och har utvecklats på vetenskapliga grunder vid Åbo universitet.
De allmänna åtgärderna i kiva-programmet riktar sig till alla elever och är mobbningsförebyggande. Undervisningen bygger på lek, övningar och filmer och strävar till att utveckla elevernas empatiska och sociala förmågor.
De specifika åtgärderna i programmet vidtas då mobbning upptäcks med målet att få mobbningen att upphöra.
I klasserna har vi kiva-lektioner under läsåret med teman som respekt, gruppsammanhållning, mobbningens följder och eleverna tränar sociala färdigheter, vi arbetar med umgängesfostran samt vett och etikett.
I klasserna har vi kiva-lektioner under läsåret med teman som respekt, gruppsammanhållning, mobbningens följder och eleverna tränar sociala färdigheter, vi arbetar med umgängesfostran samt vett och etikett.
Hur upptäcker vi mobbning?
För att komma till bukt med mobbningsproblematiken i skolan genomför vi enkäter med eleverna höst och vår. Alla lärare rapporterar om misstanke om mobbning till kivateamet som sållar och utreder. För att upptäcka mobbning behöver vi hjälp av hemmen, och från skolans sida önskar vi att ni genast tar kontakt med oss om ni misstänker att ert eget barn blir mobbat eller ni får vetskap om annan mobbning. Skolan behöver föräldrarnas stöd i arbetet mot mobbning och andra trakasserier. Alla kan blir utsatta för mobbning,
och alla kan utsätta andra. Vår målsättning är att alla ska trivas och må bra i skolan!
och alla kan utsätta andra. Vår målsättning är att alla ska trivas och må bra i skolan!
TRE STEG I ARBETET MOT MOBBNING
-
FÖREBYGGANDE OCH MEDVETANDEGÖRANDE ARBETELärare, assistenter och elever utbildar sig
-
UPPTÄCKANDE AV MOBBNINGIakttagelser, enkäter, samtalFöräldrakontakt
-
BEHANDLING AV MOBBNINGSFALLKartläggning, samtal med den mobbadeSamtal med dem som mobbar, kontakt till hemmetUppföljande samtal med samtliga inblandade, vid behov kontakt med myndigheter (polis, barnskydd)